Groningen.nl 1993:

Streef idee: Met klein geld, een zo groot mogenlijke ‘regenjas’. Reden: Eén lokatie voor buro-, constructie-, en verfzaken. Inhoud delen in twee gelijke ruimten: Een stoffig en een stovrij. Parallel aan de scheidingswand, twee kozijnen, dicht timmeren tbv. kantoor. Een grootst mogelijke binnenruimte met ‘wallroom’. Onderzoek leidde, langs bouw materialen, prijzen, stro, containers, arken, systemen, units, romneys, ook tot het besef dat ik weinig kon willen. Dat het er al moest wezen, en wel bij iemand die ik blij zou maken als ik hem er van verloste. Het was het laatste telefoontje in de rij. BP.Ned.. Ik vraag haar naar de afdeling afgeschreven tanks. Momentje. Doorverbinding met Brussel. We verstonden elkaar tijdens zijn uitnodiging, die volgende week, 08.00 Ulgersmaweg Groningen, aanwezig te zijn. Niet gedacht.
-Depot 1x: 08:00. Ontmoet de heren. Rook, koffie, suiker. De meneer uit Brussel opent de vergadering. Vertelt de rede van mijn aanwezigheid. Koning sloper geeft me een maand. Zonder garantie, en vraagt 1000 florijnen oud-ijzer. Tank Nr.2, aan het kanaal, voor het laatst bewaren.
-Depot 2x: Met Cris door het mansgat. Liep ze direct van over, door ons. Tot uit de kruin, door 't kijkgat wat ons bijlichtte, vulde ze al die kubs akoestisch vol-ledig af, met onzegbare echos. 1000m3 bovengrondse diesel-opslag tank herplaatsen en verbouwen in drie werkzame ruimten. 6Streep ijzer. Prioriteit bij de functie. Organisch bouwen. Ruimte verdeling door vloeren. Diametrale gaten niveau 0, noodzakelijk voor de Oostersluis doorvaart. Hang er deuren voor. Ander halve verdieping. Twee raamgaten, vier horizontaal rolbare kozijnen. Lokatie, fundatie, en nuts. Rond (r=6M.) bovenaanzicht. Louter rechthoeken L.12M. X H.9,4M. als zij-aanzicht. Maak kennis met Dhr.H.Havinga, H.T.S. afdeling ‘staalconstructie’. Vond dat de vloeren zo konden. Plan ter beoordeling bij de gemeente. Grondzaken. Verwijzing naar Oostendeweg. Nog warm asfalt. Industrie gebied Z.O, kleinschalige bedrijvigheid. Oud papier, -metaal, kermis, vaten- en auto handel. Bocht kavel, 525M2. (r=6M.)
Koning sloper wil mij spreken. Ik ben bezig met transporteurs. Een heeft een duwbak, de ander n mobiele-kraan. Zover. Of ik kan komen... nu. -Depot 3x: Waar de kraan zou staan, was een vette kuil uit klei gegraven. Fantastisch! Zo dichtbij. Koning neemt het over. Eén telefoontje, een andere wereld. -Depot 4x: “Zonder versteviging, gaat dat nooit!” zegt de man met de sleutel op de dijk naast wat resten en tank 2. met vier hijs haken en diametrale gaten. In de verte, de Oostersluis, waarin een drijvende kraan. Kijken. Legt ‘m aan mn voet. Kunnen elkaar nauwelijks geloven.
-Depot 5x: Loden slow-motion van hijs ijzer. Stoombok met helder klinkende tanden. “Wilt U dat we verder hijsen?” vragen ze. T kreng is verkleefd. Hijsen zich kopje onder, in de regen. Ren er blij onder door, als ze voor het eerst hangt. Varen! (2e hijs) Twee 70-tons mob.kranen. hebben haar van het ponton op een vol wielen zelf nivellerende aanhanger gezet. De dijk af, het land op. Naar het eind, tot op de sloot. (3e hijs) Heeft ze twee dagen gestaan, tot de grootste mobiele kraan combinatie haar van de sloot op het land, van het land op der fundatie plaatste. (Laatste hijs) De twee gaten (voor- en achterdeur) op resp. West Oost. Bouw-stroom! Meterkast. Verticale leidingen koof. Ramen als poorten. Rollend, buiten, over strips aan de tank. Eén en één halve houten verdieping vloer. Beton op bgg. constructie werkplaats. 1e verd.stofvrij atelier. 2e verd. buro. kantoor (blad). Supported by LafargeDelfzijl-gipskarton, die haar F1 af-bouw producten met betrekking tot de zaak, vrij, ter beschikking stelde, waarmee, zo solo, een plan werkelijkheid kon worden. Met de plaatsing van drie 12-meter zeecontainers, waarvan twee 30cm van de NaBuur-border en één , in verstek gelast, op de ander, de 1e verd. met een inloop-kast verrijkt, ruimtt op. Vervolgens. Overdekte buiten werkplaats, waarboven, aansluitend op 2e. verd., cluBPlant.